Tips om turbo problemen op te lossen

Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.

turbo1

Turbo’s kunnen nog zo goed zijn geconstrueerd, gemonteerd en onderhouden; schade aan de turbo blijft altijd mogelijk. Omdat de ervaring leert dat de ene schade de andere niet is, is er voor vrijwel elk probleem een andere oplossing. Hieronder vindt je enkele tips voor het oplossen van problemen omtrent de turbo.


Motorvermogen neemt af/ motor houdt in

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
EGR klep is vervuild Vervangen/schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect Vervangen
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Overdrukklep is verkeerd afgesteld Afstellen
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt Schoonmaken en/of vervangen
Verstuivers zijn vervuild of stuk Testen, reinigen of vervangen
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren Analyseren en/of reviseren
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren

 

Uitlaat rookt zwart

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt Schoonmaken en/of vervangen
Verstuivers zijn vervuild of stuk Testen, reinigen of vervangen
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren Analyseren en/of reviseren
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren

 

Turbo maakt lawaai

Oorzaak Oplossing
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk is verstopt Schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatzijde Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren

 

 Olielekkage aan de turbo

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie Reinigen en/of vervangen
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in uitlaatspruitstuk en/of uitlaatpijp Reinigen
Lekkage tussen de motor en de turbinezijde Aansluitingen controleren en repareren

 

Uitlaat rookt blauw/ te hoog olieverbruik

Oorzaak Oplossing
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie Reinigen en/of vervangen
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk verstopt Schoonmaken of luchtfilter vervangen
Luchtlekkage tussen de turbo en de inlaatzijde motor Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren

 

Foutieve onderdruk inlaatspruitstuk

Oorzaak Oplossing
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect Vervangen
Overdrukklep zit vast Gangbaar maken en afstellen of vervangen
EGR-klep of katalysator zijn vervuild Schoonmaken en/of vervangen

 

Motor gaat in noodloop of laaddruk wordt te hoog

Oorzaak Oplossing
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren
Roetaanslag op variabele turbogeometrie Turbo vervangen

9 thoughts on “Tips om turbo problemen op te lossen

  1. Het lampje van mijnsper en abs branden regelmatig ,soms ganse dag soms zelfs niet !mijn garagehouder zegt dat de turbo stuk is ?kan dat ?

  2. Ik heb hetzelfde voorgehad. Het was een kabeltje van een abs-sensor dat aan het doorslijten was en vals contact gaf met de massa van de wagen.

  3. Lijkt me onwaarschijnlijk, best eens kijken naar abs-sensoren en bijhorigheden op alle 4 de wielen

  4. auto citroen 1600 THP Moter is smerig loopt ook niet goed garage
    wordt er niet klaar mee is vanaf 2012 heeft 52000km gelopen wat nu geen garantie meer ?

  5. Heb mijn roetfilter laten verwijderen en software laten aanpassen na een maand als ik even optrek en laat hem voorbij de 3000toeren lopen gaat hij in noodloop dat is een Volvo bv xc90 croscounter garagist zei me dat de. Regeling van zuurstof van de turbo kapot is en moet alles vervangen daar de regeling niet appart kan kopen Klopt dit???????

  6. ik heb nen 535d break ik was in hetautostraden en ineens heb ik een melding gekregen en wat heb ik gezien blauwe rook wat zou de oorzaak kunnen zijn

  7. Beste ik rij met een bmw e65 730d bouwjaar 2003
    Sinds kort heb ik een probleem
    Als ik in stad rijd trekt en rijd mijn auto goed maar als ik in autostrade rij dan trekt hij niet meer dan is hij zo slow als ik blijf gas geven is alles stillekes
    Als ik mijn auto langs de kant zet en stopt en terug start is alles normaal dan rijd hij super

    Wat kan de oorzaak zijn ?

    Mvg jan

  8. Heb een vw jetta 2.0 tdi bj 2009 (common rail motor) en heb vorige jaar de turbo vervangen,was op de turbo het vacuüm potje kapot,inwendig een klein gaatje.
    Nu heb ik weer een storing dat de turbo in begin inhoud met optrekken,(koppel) inhoud.
    De computer geeft circuit positiesensor A vuldrukregeling,turbocompressor buiten grenswaarden/incorrecte werking.
    Heb al 2 sensoren vervangen die van de vuldruk regeling en nog een sensor wat naar de turbo loopt.
    De auto blijft de zelfde foutmelding aangeven.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *


Laat een reactie achter